Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 116 / Dogma 07 och Zen och konsten att fotografera


Festplats 1960.

Funderingar omkring Dogma 07,
och om min egen fotografering,
och varför jag fotograferar som jag gör, 
och även om utrustningen, "en kamera, ett objektiv och en film"....

En gång för länge sedan ;)
då jag började fotografera,
då fanns det också många systemkameror,
och många olika objektiv,
(och det kom snart zoomobjektiv),
och nästan alla prylar i fotoväg dom fanns redan då...

Så varför köpte jag då inte flera kamerahus, flera objektiv, och en kameraväska, och blixtutrustning, osv, osv...

Bra fråga!

Och så var det alltid en mätsökarkamera inblandad!


Här är en Svart Canon VI-T.
T står för triggerframmatning.
Hade den här Canon VI-T under några år.

 

Och tror det hade med mitt fotointresse att göra, där jag hade mina idoler, föredömen, som HCB, Christer Strömholm mfl.
Jag läste om HCB, läste om Strömholm, fick även möta Magister Strömholm i fotoskolan..


"Rainman"  Odenplan 1964.

Så jag och några kompisar vi sprang och fotade på sta'n,
vi härmade våra idoler,
och det blev med den utrustning som våra idoler hade såklart.
Och: "En kamera, ett objektiv, en film, en framkallare, ett fotopapper..."

För en av grundtankarna var också,
att ju färre kameraprylar du hade,
så kunde du fokusera ditt intresse på själva bildskapandet.

Det här tanken har följt mig hela livet, men med olika kameror, och med litet olika filmer...
och så har jag läst en del av fotoskribenten Kurt Bergengren, han har förmedlat viktig kunskap från många fotografer, som Peter Henry Emerson, Robert Frank mfl.
En liten sammfattning av vad Kurt förmedlar är: "Det viktiga är vad du har att säga, och HUR du säger det!"


Och den kamera som alltid har funnits i min utrustning,
tillsammans med någon annan kamera,
det har varit en M Leica!


Här nedan 1964 på Nalen, M Leica med Canon 1,8/35 mm, Tri-X.

 

 

Och en M Leica, det är en liten utrustning, alltid lätt att ha med.
Och därför har det blivit många bilder av just den anledningen,
och även då jag har min kamera som en anteckningsbok...

Och visst har jag fått frågan: "Har du alltid kameran med dig!?"
Och har alltid svarat ja! :)

 
Ungdomar i Stockholmsnatten 1961. Canon VI-T med 35 mm 1,8 och Tri-X

 


Nu är ju mitt fotointresse mest gatufoto, dokumentärfoto och liknande,
då fungerar det ganska bra med en M Leica och med en vidvinkel.



Jag förstår helt klart att ateljefotografering, sportfoto och liknande, kräver en helt annan utrustning.
Har prövat på ateljefotografering, (Glas, mode) sportfotografering, (friidrott, tennis, bordtennis osv) med det har inte blivit min grej, även om det blev en del fina glasbilder, och en del snygga brudar ;)
och fina friidrottsbilder,  och tennis (med Borg, Panatta), bortennis med Kjell hammaren johansson mfl...

Men det här med sport blev aldrig min grej!

 

Min fotografi, det är ofta det jag ser på gatan, eller i min vardagsnärhet.


Målare Gnesta Station 2006

Och nu för att försöka återknyta till Dogma 07,
så känns det utmanande att åter kunna ta på mig min "ungdomsuniform" igen :)
och att nu på igen något sätt, försöka ta upp kampen igen med "de gamla" mästarna,
fast nu på 2000-talet!

Och det känns extra kul, spännande att välja i stort den utrustning, eller "uniform", som jag använde på tidigt 1960-tal,
en M Leica, ett objektiv, Tri-X och D76!

Skitkul!!  (Ursäkta ordvalet!!)

Och misstänker att det är fler fotografer här på FS som tycker det här med Dogma 07 är en utmaning!
Vare sig det är med en analog eller digital kamera!!

Och med en renodling av utrustningen,
som gör det hela litet svårare!! ;)

Eller,
man kanske kan kalla det: "Zen och konsten att fotografera!"

 


"Rörelse".  Stockholms Stadsbibliotek 2007.

/Bengan


Och en annan sak,
jag hade ingen exponeringsmästare från tidigt 1960-tal och fram på 1980-talet till min M Leica :)
Därför känner jag väl igen det här som Mikael Good skriver i sin Blogg (Måla med ljus) om "En kamera, ett objektiv, en film..."
och vad Nils Bergqvist nämner: "därför är många av gatufotografins mästares negativ tunna och ytterst svårkopierade"
Frånsett det där om gatufotografins mästare ;)
så vad gäller tunna negativ, det känner jag mycket väl igen! :)

 

Inlagt 2008-01-01 22:20 | Läst 7020 ggr. | Permalink
Du skriver så bra Bengt.

Jag blir avundsjuk på dina fina bilder. De är mycket intressanta att titta på. De är så annorlunda mot mina bilder och det är väl därför de lockar så. Kan titta väldigt länge på dem. Undrandes vad just den personen på bilden tänker, vart de är på väg, var de varit osv.

Tanken med Dogma 07 lockar mig på så sätt att man bara använder en kamera, ett objektiv. Jag är inte ett dugg intresserad av att ha flera objektiv. Kanske lite bekväm att stå där och ständigt byta det. När jag väl har på ett objektiv kör jag bara med det.

God Fortsättning.
Mvh Lena
Svar från Benganbus   2008-01-04 18:12
Hej Lena
Tackar och bockar för de fina orden..
Får ofta själv liknande funderingar på mina bilder....
Speciellt då det gått ett antal år,
så undrar jag hur livet blev för de människor jag fotograferat....

Och vad gäller Dogma,
hoppas att fler fotografer vill pröva på "En kamera, ett objektiv.."
Eller man kanske kan kalla det "Zen och konsten att fotografera"! ;)

Och God fortsättning tillbaka!
Mvh från Bengan



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver

XXX
 

Lägg till

Tidigare blogginlägg