Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2942 / Jag en smygfotograf! ;) Storm i ett vattenglas alltså! :)
.
Typiskt höftskott!
Jag erkänner, visst har jag smygfotat, i alla fall när jag kollar igenom mina bilder! Men konstigt vore det väl annars, jag har ju fotat sedan 1956, fotat på allvar sedan 1959, så några smygare har det själklart blivit under åren! Å det e nog Leicas fel! ;)
.
Helt klart ett höftskott! :)
Det här att fota från höften, som Leica visar i en broschyr, en broschyr som sannolikt är utgiven på många språk, och spridd över världen, i alla fall i fotovärlden, en broschyr som numera nog ligger i många "Leicahem", det smygfototipset tror jag inte uppfattades speciellt konstigt då! Eller va någon nyhet på den tiden!
Kollade runt på nätet i går och hittar en fotograf som heter Eric Kim som visar hur man smygfotar! Vad jag förstår så e Eric Kim litet av en idol för vissa gatufotografer, och Kim visade hur man gör! "Shoot from the hip", alltså!
https://www.youtube.com/watch?v=4316I1wbInc
Vi har intressant läsning närmare också, här på Fotosidan! Brödåkra Street Photograpy! ;) http://www.fotosidan.se/blogs/carlzon/shoot-from-the-hip-ingen-succe.htm
Och jag vet att några mycket bra gatufotografer här på Fotosidan som nog "smygfotar" en del! Eller dom kanske har skärmen ställd så på kameran att dom tittar ned på kameran när dom fotar, kameran har dom i famnen liksom, ungefär som man höll en tvåögs spegelreflex förr i världen!
.
Obs! Inget höftskott!
Och med dagens teknik, där man kan fota både framåt och bakåt med kameran, och ofta kan man ställa skärmen i en vinkel och kameran i en annan vinkel, det har jag sett på kafébord i sta'n! Och att det sedan inte hörs något från kameran när man fotar, ger nog ännu bättre möjligheter till smygfotande, eller vad man kallar fototekniken!
Så jag tycker, för att göra det enklare i fotografin, man får se på bildresultatet i stället!
Blev det en bra bild eller inte? Hur bilden togs behöver inte vara så intressant!
Om det inte är ett lagbrott alltså!
Utan det viktiga är nog, blev det en bra bild!
.
Här e det nog ett höftskott...
Och jag kan ju personligen tycka, att benämningen "smygfota", känns litet konstigt? ;)
Det får det hela att låta litet fult, varför inte bara kalla det för höftskott i stället,
om man nu måste berätta hur man höll kameran vid fotoögonblicket!
(Smygfota för mig, de kan vara tex att fota ovetande tjejer i ett omklädningsrum, eller nå't liknade)
Inte mycket till storm i ett vattenglas nu heller! ;) Men ute e det nästan storm och mycket vatten!
Det har Roffe redan upptäckt, och låtsas fortsätta att sova!
/Bengan the hipster, eller hur man säger?
Ps. Det blev en lång blogg idag, å det e regnets fel! De e alltid någon annans fel! ;)
Du är i gott sällskap Bengt. Redan i slutet av 20-talet plåtade Erich Salomon med en ljusstark optik bakom kulisserna i maktens boningar i Europa. Det finns en Aperture bok om honom som är sevärd. Där används begreppet candid photographs (google kallar det uppriktig fotografi eller frank fotografi) och jag skulle kanske till och med kunna kalla det avslöjande fotografi. Mycket bättre än smygfoto.
Om vi i stället går till vår tid, (jag började plåta 1956) så kan vi nämna att vår idol Henri Cartier-Bresson sannolikt inte alltid samtalade med objekten på bilderna. Om vi tar bilden på den sovande äppelhandlaren i Barcelona 1933 t ex så tror jag inte att han väckte honom. Eller den underbara bilden med de två vindrickande paren vid Marne floden, vem skulle störa den högtidsstunden?
Som du säger, bilden är viktig och om den är bra och inte stötande så tror jag att man kan lägga ut den på FS. Den måste ju dessutom vara inom anständighetens normer.
Med tanke på att staten ju videofilmar oss ständigt och dessutom lagrar var vi befinner oss så är nog FS en ganska oskyldig bildvisare.
Om nu Roffe inte vill gå ut i regnet så kan han ju få en klapp från oss.
Ha det bra
Bob och Ninni
Det är så trevligt att det finns frågor som kan få folks uppmärksamhet - förutom prata om utrustning :-)
Som vanligt kan du skriva på din lilla udda och underhållande sätt om alla ämnen.
Jag pratar inte om hur man tar bilden - från höften med vinklade skärmar etc. Det spelar ingen roll om du tar bilden helt öppet och med kameran till ögat. Det är i första hand om personen känner sig kränkt, om han ser bilden publiceras. Och vad innebär det att känna sig kränkt - det avgör en eventuell domstol! Nästa är om du kan känna igen personen och om det finns bara en person i bilden! I Carlzons serie är precis fler människor i bilderna!
Mannen på bilden nummer 3 kunde kanske känna sig kränkt? Men han är inte omedelbart igenkännbar - så det kommer att vara OK på webben. Det är just det avgörande - vad vi lägger upp på webben! I dom trykcte mediarne är en annan sak. Men som jag sade tidigare - det finns en mycket liten risk att du kommer att bli ombedd att ta bort en bild - 0.000001% :-) :-)
Så det är bara att fortsätta med den typ som passar bäst och som kommer att slutligen ge den goda bilden. Thats it
Ingan mer storm i glaset från mig :-)
Med foto hälsning från Erik / DK
PS: Jag hänvisar till de danska reglerna, men tror att de i det mesta gäller alla EU-länder
"Smygbilder" tar man ju alltid, även då man tagit kontakt med folk, för att ta t ex ett porträtt. Först tar man nån bild då de är med på noterna, och kanske ler mot kameran och poserar, och sen tar man även nån bild då de inte är medvetna om att man fotar, för att få en mer "avslappnad" och "naturlig" känsla i porträtten. Eller, så gör åtminstone jag, och har även hört andra berätta att de gör likadant.
Smyger man när man fotar, dvs andra märker det inte så får man en viss typ av bilder (spontana) och väntar man till alla ser vad man gör får man helt andra (uppställda). Frågan är väl vad du, jag och alla andra vill med sina bilder?
Fotografering är som mångkamp. Det gäller att vara bra på många grenar för att bli bäst :-)
//Tommy