Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2794 / Nu skulle jag äntligen göra slag i saken, och ta ett stort steg! :)

Mina kamrater har, nåja inte mobbat, men ofta påpekat att jag har en väldigt gammal mobiltelefon! (En Nokia från 2003, och jag har förklarat att jag bara ringer med telefonen, men det hjälper inte) 

Men så hände det saker, min fru sa att hennes telefon börjar bli litet konstig, och skulle byta till en senare modell! "Då kan jag väl få din telefon" frågar jag? "De e klart att du får, säger min fru, men tänk på att telefonen e gammal, nästan två år!"

Jag började först fotografera med telefonen, men tänkte nu ta det stora steget, som han Armstrong, och börja ringa med telefonen också, och tänkte flytta över mitt gamla simkontantkort till den moderna telefonen! Men det e såklart inte samma storlek på simkorten! Kallas progress!  

Kontaktar det stora Telebolaget via internet och på deras "Alla mina sidor" så beställer jag ett nytt simkort med samma telefonnummer! Vad smart och enkelt det e numera med internet!

Några dagar senare kommer simkortet i brevlådan, och det har såklart fel storlek! Går in på stora Telebolagets hemsida igen och hittar nå't som heter "chatta med oss" på Kundservice! Ok, skall väl pröva att börja chatta då, tänkte jag!

Jodå, jag har fått fel storlek, säger chatten! (Inga nyheter tänkte jag skriva tillbaka, men skrev det såklart inte)  Sedan fick jag några tips och råd om hur göra! Satte mig i bilen och åkte till den samarbetsbutik som det stora Telebolaget påstod sig ha i Gnesta, men fick där information om att det samarbetet upphört för 1,5 år sedan. Åter till chatten! Börjar faktisk lära mig chatta nu, och chatten påstår att dom fortfarande har samarbete med butiken! (Höll på att börja skriva med versaler, men så gör man inte har jag fått lära mig!)

"Och det går visst att beställa rätt simkort via det stora Telebolagets Alla mina sidor", säger chattmotåndaren! Kollade på Alla mina sidor igen, men hittar inget om det! 

Det har visserligen varit litet problem till och från" säger chatten!  (Nu vet jag inte om motståndarchatten menar tekniska problem, eller om det e jag som e problemet?)
Och så tillägger chatten, "nu har jag beställt ett nytt simkort igen åt dig"

Jag misstänker att vi tyvärr kommer in på ett andra varv om det här! Men det skrev jag inte!

Ok, tröskeln verkar vara hög för att få komma med i den nya tiden! Funderar faktiskt starkt på att fortsätta med min Nokia! Den har ju fungerat bra sedan 2003, trots ett äldre och större simkort, så varför ändra på ett vinnande lag! :)

Eller bli litet anarkist, och klippa till det gamla simkortet så det passar i den nya telefonen? :)  
Något råd av nå'n? ;)

/Bengan

Ps. Bilden här ovan har inget med innehållet i bloggen att göra, absolut inte!

Inlagt 2015-04-27 14:41 | Läst 7260 ggr. | Permalink
Du skall ha ett sim-kort i microformat. Nya Iphone 5 har ett än mindre i nanoformat.
Det finns även adaptrar mellan formaten..

Kan du inte fixa det där i den stora staden nästa gång du är där.

http://www.uffessakerochting.se/store/p/iphone-5-117053/nano-sim-micro-sim-adapter-3-i-1-156279

/Stephan
Svar från Benganbus 2015-04-27 15:16
Jag vet Stephan! ;)
Men då det stora bolaget påstår att det går att beställa ett nytt sim-kort via post,
så tror jag såklart på dom! ;)
Mycket av internet, och det runtomkring, det fungerar då det finns för många villiga kunder som biter ihop,
jobbar gratis, men svär senare på fredagskvällen! ;)
Jag jobbar i veckan!
Jag e en jobbig typ! ;)
/B
Svar från Benganbus 2015-04-28 18:12
Å du Stephan, i nästa iPhone, 7 eller 8, så har man ett sim-kort i Ångströmstorlek, vad jag förstår! :)
B)
Du menar Telia;) Jag skippade dom för 15 år sedan. I dag spelar det nog mindre roll beträffande servicegraden men en gång i tiden då jag köpte mobil på 90-talet och ringde Comvik beträffande behov av ett SIM-kort kom det ut med bud till en avlägsen adress på Ljusterö dagen efter.
Var envis och håll ut;)

/Stephan
Svar från Benganbus 2015-04-27 17:19
Telia har ett så'nt där formulär, som man skall fylla i om man tycker man fått bra service!
Eller dålig service!
E det nå'n annan än jag som misstänker en Potemkinkuliss! ;)
"Nu jävlar skall dom få veta hur dålig service dom har!!" Å så Sänd!
Hör talas om svarta hål?
Informationen försvinner för alltid! :) :)
Men kunden e nöjd, och snäll på fredagskvällen! ;)!
/B
Måns H 2015-04-27 17:59
Du skrev "Telia har ett så'nt där formulär, som man skall fylla i om man tycker man fått bra service!".

Dom där formulären är till för att pressa personalen. Ibland ringer en maskin upp och frågar, samma sak. Att det är fel högre upp i systemet går inte att framföra.

Som Vattenfall nyss. Jag har avtalat nytt abonnemang hos annan leverantör och meddelat Vattenfall alla uppgifter. Vattenfall svarar med brev på papper att "Vi är glada att du är kund hos oss" och bifogar ett (särskilt dyrt) avtal att gälla från den dag jag sade upp avtalet. Jeanette på kundtjänst var en hjältinna som kunde reda ut det hela utan att vara illojal mot sin arbetsgivare. Men om jag ger Vattenfall en etta drabbar det Jeanette.
När jag bytte till ny modern telefon förra sommaren var mitt simkort jättegammalt. Killen i butiken skrapade av kanterna med en kniv så det passade. Efter tre dagar kom ett nytt med posten och min närmaste butik hjälpte mig med överföringen av kontakter m.m. Till saken hör att min fru lyckats charma den här killen när hon fixade ny lur tidigare, och det red jag vidare på såklart!
Svar från Benganbus 2015-04-27 17:19
Anarkismen kommer att växa! ;)
Skalpellen e framtagen! ;)
/B
Ps. Så du menar att man bör skicka fram nå'n annan å handla...?
E inte vi tillräckligt snygga!?
Man kan klippa ned sim-korten själv. Jag gjorde det när jag var i din situation för inte så länge sedan.
http://www.zeusnews.it/n.php?c=19831
Den är visserligen på italienska, men bilderna är tydliga nog.



(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?

Lägg till

Tidigare blogginlägg