Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2446 / Kan en fotokonstnär manipulera sin bild? Tex en "gatufotokonstnär!"
Först så måste man väl komma överens om vad en manipulerad bild är! (Och Fotosidan har ju en definition på vad man anser det vara) Och andra har säkert andra sätt att se det på! De e väl litet som vi uppfattar saker och ting, olika alltså, så att komma helt överens, kan nog bli svårt! Om man nu måste vara överens!
En målare som målar av ett sädesfält, hur gör hen? Tar med alla träd och spretiga grenar i omgivningen? Eller låter bli att måla av dom helt enkelt? Och hur gör tex en gatufotograf? Vinklar kameran, eller kanske beskär med ett zoomobjektiv? Och plockar se'n bort några onödiga fimpar! Antingen direkt på plats på gatan eller i PS! Och kanske "släcker en lampa" med PS som lyser litet fel?Kanske sa jag bara! ;)
Och se'n så visar man sin "beskurna" bild, eller manipulerade, eller mer konkretiserade bild! Som sannolikt målare och tecknare gör!
Så var går gränsen för oss "fotokonstnärer?" Om jag vill "renodla" en gatufotobild, för att få den mer konkret, rakt på sak, eller mera konstnärlig som sagt! Sedan kanske inte alla kallar det konstnärligt, men det kan vara en annan sak! En smaksak!
Så är det helt fel att "bättra på" bilder? Typ gatufoto?
Å andra sidan, berättar jag inte vad jag gjort så märker nog ingen det! :)
Kameran har ju den möjligheten att frysa ögonblicket, men det kan ibland komma med saker som jag inte såg när jag tog bilden, eller som jag inte "kunde ta bort" just när jag tog bilden, och som jag inte tycker tillför bilden något när jag sedan vill visa bilden!
Och då tar jag bort litet "skräp", mao skapar en "bättre" bild, använder kanske vissa "bildregler"!
Ni vet, gyllene snitt, diagonala linjer osv, osv! Det brukar ju bra bilder innehålla!
Vad blir då problemet för en "fotokonstnär" och även för betraktaren? :)
/Bengan
Man måste skilja mellan manipulation och subjektivitet. Man får inte vara rädd för det subjektiva och förledas att tro att en bild kan vara helt objektiv. Det är alltid något som hamnar utanför bild och någon som styr detta.
Dessutom är det ju som regel fotografens selektering som gör det mer intressant att titta på de bilder som en gatufotograf producerar än de som en övervakningskamera tar.
Jag tycker däremot att en gatufotograf inte ska söka mot full perfektion, då söker man sig bort från verkligheten. Hamnar det något störande inom bildens ramar får man nöja sig med det. Antingen får man förlika sig med att bilden inte blev helt lyckad, eller så kan det inperfekta vara det som ger bilden lite spänning och närvarakänsla. Perfekta bilder blir lätt kalla, snabbavlästa och tråkiga.
Man måste också skilja mellan manipulering och bildbehandling. Likt en text kan upplevelsen mergivande om man slipar på formuleringarna kan en blid blir tydligare och mer givande om man kopierar/redigerar den bra. Det behöver inte påverka bildens budskap. Och exakt hur ljus eller mörk en viss del v motivet var i verkligheten spelar sällan någon roll för bildens intryck som helhet. I så fall vore det ett grovt brott att göra en bild svartvit.
Så länge som man inte kallar sin fotografi för dokumentär fotografi kan man, precis som konstnären med pensel, göra som man vill. Man plockar bort hela gubbar om så behövs.