Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2443 / Hade Hopper haft en chans? Om han varit fotograf!

 

Det här med komposition i bilder, det tycker man ju olika om, men de e inget konstigt, det e väl tycke och smak det handlar om, och kanske hur många bilder man tittat på tidigare, och liknande! Ungefär som olika matsmak, eller musiksmak, eller annat! Hur mycket mat man ätit tidigare alltså!

 

"Man skulle ha sett hela ansiktet på mannen! Jag menar, nu när bilden e målad!  :)

 

Efter att ha tittat i en bok med bilden av Hopper, och vissa av bilderna, om det varit fotografier, hade nog inte klarat ett skärskådande i någon bildkritisk pool eller blogg!
Men nu e det målningar, eller teckningar och då verkar det funka!

 

"Å en svart fönsterram växer ur huvudet! Hur f-n målar han egentligen!"
 

 

"Tycker tavlan är målad för långt ifrån flickan! Målaren kunde beskurit bilden bättre! Och gått närmare!" ;)

 

Ha en fin dag!

/Bengan

 

Inlagt 2014-12-14 11:32 | Läst 2983 ggr. | Permalink
Sköna bilder...tack för att du visar....nu fick jag lära mig nåe nytt.
och jag tror ( men det är ju bara vad jag tror ) att hans bilder hade klarat sig fint som fotografier oxå. De är så kraftfulla både I sin färg och form och uttryck. Medvetna. Jag har svårt att se att han inte skulle få igenom det iI fotografier oxå. En svårigheter med fotografier är väl timingen, att få till bilden just när det där extra hander, det som kanakse bara är en handrörelse eller en vinkel på en kroppsdel. Sen kanske någon av alla som tittar hade sagt just det du säger....men så är det ju jämt. Det betyder inte så mycket. Inte alla gillar allt. Så tanker jag denna tredje advent. Hoppas du o Roffe får en skön 3e advent
Om bilden på bensinmacken vore ett fotografi, skulle man även kunna leverera följande bildanalys:

"...Stark ock konsekvent tillämpning av gyllene snittet. Bra grepp att inte mannens hela ansikte syns - det höjer realismen i bild..." ... ;-)
Välkommen till SMAK

SMAK är ett certifieringsbolag som erbjuder certifieringstjänster till lantbruks- och trädgårdssektorn, livsmedelsindustrin och restaurangvärlden.
Jag har länge irriterat mig på att många fotografer anser att det finns ett estetiskt regelverk, som t.ex att man ska se ansiktet på personer. Enligt min mening hämmar det inte bara fotografens utveckling utan också betraktarens förmåga att se på ett fotografi om man ska följa ett regelverk, "titta en rygg, bilden är dålig!".
Om man befriar sig från alla dessa "fotografiska" konventioner ser man mycket mer i bilden.
Inom måleri har man ju utvecklats mycket mer än inom fotografi, inte minst vad komposition beträffar.
Vad ska synas innanför ramen? Ska man ha med hela fönstret eller bara halva och en del av t.ex en byrå? Impressionisterna på !800-talet blev influerade av japanska målare (t.ex. Kanagawa), som har en annan idé om komposition än vad västerlandet hade och när franska impressionister började kapa t.ex. ett fönster eller möbler, lämnar symmetrin helt enkelt, så blev det ett himla liv bland alla smakdomare. Se Gustave Caillebotte (man ser inte ansiktet i The Floor Scrapers), eller H.Claude Pissarros målning av Eiffeltornet (kapat både sidan och toppen).
Idag är detta mästerverk och kanske är det detta man ska göra, kapa konventionerna!

Hils Sven
Intressanta reflexioner! Utan att ha Sven Ds kunskaper instämmer jag ändå i princip i det han säger.
Måleri är en gammal konstart. Fotografi en mycket ung, kanske ännu inte mogen...



(Visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?

Lägg till

Tidigare blogginlägg