Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 2329 / Angående Johan Ericsons oro om träsket! Att dras ned i ett pictorialistiskt träsk alltså! ;)
Pictorialismen!
Jag misstänker, ursäkta, att många av dagens fotografer kanske inte riktigt har koll på vad Pictorialismen är! Eller vad man menar med begreppet! Och kanske undrar vad Johan Ericson menar!? Så här är det, i korta drag! Väldigt korta drag alltså! :)
När fotografin kom, då va det svårt att fota, mycket svårt. Stor kamera med stativ, uppställningar, kemi, "sitt stilla" osv, osv! Se'n kom han Eastman med en liten Kodakkamera och rörde till det med "Tryck på knappen, vi gör resten!" Och då kunde plötsligt alla fotografera! Eller för att säga det modernt, "Alla är fotografer!"
Det här oroade såklart de "riktiga fotograferna", eller fotokonstnärerna, som inte trodde att gemene man kunde ta bilder med en så enkel kamera! Å fotografi va ju också ett hantverk tyckte dom! Det som gällde va ofta bilder på drömska landskap, gärna litet suddiga bilder, som drömmar, eller en bild av en "Döende dandy", dubbelkopieringar, speciella kemigrejer i mörkrummet, och även skrapa på negativen! De påminde nog en hel del om de möjligheter man har i PS i dag! De va riktig fotokonst det! Men vad man egentligen gjorde, de va ju att via fotografin härma måleriet! Det här kallas i den svenska fotohistorien för Konstnärstiden!
Och den nya fotografin, litet mera rakt på, det va det som oroade fotokonstnärerna, kalla det Straight Photography! Och man kunde frysa ögonblicken också! Ni vet, kameran har ju olika slutartider! Även om det med tiden blev väldigt många frysta ögonblick, och även att det blev många ointressanta frysta ögonblick, så fanns den nya möjligheten!
Och det fanns dom som kunde frysa ett ögonblick så det blev mer intressant! Mycket mer intressant!
Ni vet fotografer som Strand, HCB, Maier, Koudelka osv, osv, osv!
Här e flera som fotar i den stilen: http://www.masters-of-photography.com/
Och här står vi!
Och de flesta "målar" nog fortfarande med kameran, några andra försöker frysa ögonblicken, så ögonblicken kan bli intressanta att titta på en längre tid!
Kortfattat om Pictorialismen! Med tanke på en tidigare blogg här idag! ;)
Bifogar en länk! http://www.youtube.com/watch?v=gL6rkKxFcaM
/Bengan
Ps. Det finns mycket att tillägga i det här ämnet, och så finns det såklart olika åsikter! Å ett eget litet tillägg är att kanske många bildresencenter, inte heller har riktig koll på Pictorialismen, därför lever den kvar utan någon diskussion! Vad jag menar, det e att en resencent, måsta vara mycket mer påläst än dom hen skall bedöma! "För att kunna göra bra recensioner krävs att man är väl insatt i ämnet och har en djup och bred kunskap inom området, för att kunna värdera det konstnärliga värdet i verket."
Det är väl där jag saknar bla. Kurt Bergengren!
Kanske Straight Photography! I alla fall är det ett fryst ögonblick från 1960-talet!
Min förening Fotografiska Föreningen i Malmö har arrangerat en internationell tävling varje år och fått in ca 5000 bilder varje år, och de flesta är pictorialistiska bilder, d v s photoshoppade med olika software.
Även morgon- och kvällsljus och ND-filter användes för att skapa pictorialistiska bilder. Och jag "syndar" själv ibland :-)
Alla trender går i cirklar!
Efter Pictorialism kom den Nya sakligheten (Straight Photography) som man kan se i dagens gatufoto.
Den startade med Group f/64 i Kalifornien och följande fotografer fanns med från början:
Ansel Adams
Imogen Cunningham
John Paul Edwards
Sonya Noskowiak
Henry Swift
Willard Van Dyke
Edward Weston
Men att kunna sin fotohistoria e viktigt!
För med kunskap, så kan man ta tag i Pictorialismen på ett nytt sätt!
Om man vill! :)
/B
Pia
Vilken unge som helst ser om det är en bra bild. Bara man har tittat på tillräckligt många bilder.
Pictorialism skapades för 100 år sedan, när fotografin hade kommit igång och fotografer hade dåligt självförtroende när man jämförde sig med den målade konsten, så man ville efterliknar den. Fotografin var så att säga inte "rumsren" i dåtidens konstkritikers ögon. Och vissa muséechefer har även idag svårt för den, så att Photoshop får hjälpa till :-)