Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2222 / E det nå'n skillnad att ta bort färgen direkt i kameran eller senare i Photoshop?

 

Den här e en färgbild där färgen e borttagen i PS! 

Nu kommer de kunniga att sucka, och börja tala om RAW å sån't! Men det får jag stå ut med! :) Alltså, jag fotar bara i jpg och det funkar bra för mig! Det e enkelt!

Och i stort sett fotar jag bara i färg och tar sedan vid behov bort färgen senare i Photoshop! Å lägger se'n på litet kontrast samt litet oskarp mask! Lätt som en plätt! Färdig! :)

Men, jag funderar på om det e nå'n skillnad på att fota direkt i monochrome i kameran! Alltså från jpg! Blir det sämre än att senare ta bort färgen via PS?   Jag har en Fuji X100!
Jag har provfotat och suttit och kollat i PS! Jag ser ingen skillnad på den bild som e fotat direkt i monochrome i X100, och den bild där jag tagit bort färgen i PS senare! Ingen kvalitetsskillnad alltså!

Några funderingar på det här? :)

/Bengan

 

 

Inlagt 2014-02-22 09:09 | Läst 3342 ggr. | Permalink
Vet inte om jag gör något fel med inställningarna men de gånger jag har testat att ställa in min kamera på svartvitt så ser jag bilden i svartvitt i displayen men då jag sedan laddar upp den i datorn så är den ändå i färg.
RAW-filen är alltid i färg. Kameran gör JPEG-filen svart-vit. Sparar du enbart i RAW så får du ingen svar-tvit bild.
Margareta Cortés   2014-02-22 10:16
Tack D76 då är det därför. Ska testa med JPEG.
Om du fotar i RAW och ställer in Svartvitt i kameran så får du en raw bild i färg.
Däremot kommer den jpeg-bild som finns inbäddad i raw-filen säkert vara svart/vit. Det är den du ser på kameradisplayen när du kikar på skärmen.
Inställningen Svartvitt är för Jpeg-bilder. En raw-fil skall vara omanipulerad av kameran.
Så vill du ha svartvitt ur kameran får du köra jpeg.
D76   2014-02-22 10:33
Eller både RAW och JPEG.
Om du fotograferar med kameran inställd på svartvitt gör kameradatorn en konvertering från den färgbild som den registrerat till en svartvitt bild enligt en förutbestämd formel. Om du gör det i Photoshop ett svartvitt justeringslager kan du variera hur dina färger överförs till gråskalor. Den röda jackan kan göras ljus eller mörk, precis som om du fotograferat med svartvitt film och använt färgade filter. Hade du satt på ett rött filter hade du fått en ljus jacka, hade du satt på ett blått filter hade du fått en mörk jacka.
Jag tycker att båda dina bilder är bra. Färg eller svartvitt här, tycker jag handlar mer om sammanhanget som bilden ska in i. Jag har mer och mer börjat bestämma mig för om jag ska köra färg eller svartvitt redan i kameran. Och jag tycker att det blir bättre att köra det direkt. Om inte annat så sparar det tid. Men det går ju att få till samma resultat i PS. Men som sagt tiden... Och, jag slipper klura på om bilden ska va i färg eller svartvitt... :)
Mina tankar i detta. Ha en trevlig helg! //Peter
Om man kör svartvitt direkt i kameran är det lite som att ha svartvit film i en analog kamera. Man "ser" motiven i svartvitt.
Det beror väl på kameran? I mina spegelreflex kameror ser jag ingen svartvit bild i sökaren.
Det kräver jag använder live view och det i sin tur förutsätter nästan stativ.

I min X-PRO1 kan jag slå över till EVF och se bilden i svartvitt. Det är en fördel givetvis.

Eftersom jag är en anhängare av valfrihet tycker jag var och en skall använda den metod de föredrar. Helst då med kunskap om för och nackdelar.

En svartvit ur kameran är ju tillagad efter kameratillverkarens tycke och smak samt har begränsningarna av att vara en jpeg. Nu är ju just Fuji kända för bra jpeg och väldigt fin filmsimulering.

Kör man Raw har man ju fördelen av att både kunna välja färg eller svartvitt. Man har tillgång till att göra bilden svartvit från en fil med större dynamiskt omfång och med mycket kraftfullare verktyg.

Det påminner lite om en diskussion om färdigmat mot hemlagat.

Om man nu vill äta kåldolmar till middag kan man ju alltid välja Dafgårds med dolmar, potatis sås och lingonsylt inkluderat. Smakar dessutom alltid likadant. Man vet vad man får.

Eller så köper man ingredienserna samt ägnar en stund i köket och gör sina egna. Det tar givetvis en stund längre.
Åtminstone tycker jag att hemlagat brukar smaka bättre. Smaken blir som jag känner för just den dagen.
För matgästerna blir det lite extra eftersom det inte smakar exakt lika från gång till gång. Det ökar förväntan och gör det mer spännande.

Om man föredrar det ena eller det andra kan ju också bero på situationen.
En del kanske alltid känner sig stressade och då är förstås jpeg ett sätt att lätta på trycket.

Nu blev jag väl lite förvånad att Bengt mest kör svartvitt ur kameran. Om man har tålamodet att fota analogt och sedan framkalla filmen, vänta medan den sköljs och torkar. Sedan skannar bilderna och slutligen får ett resultat datorn så borde vägen över en raw-fil till färdig bild vara en enorm tidsbesparing.
Precis som Stefan Olsson nämner finns ju väldigt många möjligheter att påverka den svartvita bilden från raw till färdig bild. Allt ifrån ta bort färgen som Bengt nämner till mer avancerad teknik i Lightroom att påverka hur färger omsätts i gråskalan, till Silver Efex Pro 2 som är lite förkokt men där man får välja grundrecept och krydda som man vill till Photoshop som åtminstone har 6-7 olika grundmetoder för att skapa en svartvit bild som sedan kan manipuleras mer eller mindre oändligt.

Jag tycker faktiskt det också finns en annan skillnad.
Fotar jag svartvitt enligt kameratillverkarens recept blir jpeg bilden ungefär lika så länge jag inte byter kamera.

Ger man sig på det svårare med hemlagat så kommer man först förmodligen inte ens upp i nivå med kameratillverkarens recept. Fast allt eftersom man lär sig kommer man upp i samma nivå och efter ett tag börjar man få till det som man själv vill ha det och passerar med råge någon förkokt jpeg.
Eller så kör man Silver Efex 2 som är någonstans mitt emellan. Kanske därför Silver Efex 2 är så populär. En äkta svensk kompromiss.
Självklart - (Suck!) är det skillnad mellan
1. Att låta kameran själv omvandla den verkliga färgbilden till svartvitt.
2. Att som fotograf själv ta kommandot över hur ljust eller mörkt de olika färgerna ska återges i den svartvita bildens gråskala.

Det är inte ett dugg konstigare än vad det var förr i tiden - på film.
När det enbart fanns svartvit film att tillgå... ja då fick man hålla till godo med en "standard-modell" för hur färg översattes till gråton. Gillade man inte den modellen, t.ex. krivita himlar utan moln - eller att rödaktiga nyanser i ett porträtt av ett ansikte blev rätt så svarta - ja då fick man ta fram ett filter. Har du glömt det? De gamla svartvita filmerna var i allmänhet alldeles för blåkänsliga (blått är kortare våg-längd - har mera energi - ger för ljust resultat) .

Att nu inte ta till vara den digitala teknikens enormt flexibla möjligheter tycker jag är synd. Som du antyder handlar det bl.a. om RAW. En RAW-bild är ett digitalt negativ med stort omfång. Flera bländarstegs större tonomfång. I JPEG som bara omfattar cirka 16 miljoner nyanser blir det bara 8 bländarsteg. RAW kan (beroende på sensor-teknologi mm omfatta runt 14 bländarsteg. Det gäller svarvitt liksom färg. Du kan alltså inte bara utöka det dynamiska området (tonomfånget) av den tagna bilden med RAW-format - du kan dessutom kraftigt utöka möjlighterna till hur de olka färgerna i motivet ska återges i S/V.
Och... du behöver ingen super-dator för att lattja med Adobe Camera RAW! Just nu har jag installerat Photoshop CC (Senaste versionen) i en Lenovo-laptop (f.d. IBM) för mindre än 4000 kr. Det funkar mycket bra.
inte som jag brukar göra men jag tycker det är kul o veta att man kan ta ett utav färglagrena och ta det som en separat svartvit bild. lite som att sätta ett orange/valfritt filter på negativet efter man framkallat. eller nåt :)
Som de flesta redan sagt, så finns det mer än ett sätt att få svart o vitt. Upptäckte det själv när jag försökte hitta "det bästa sättet". Är man kunnig, så är nog datorn det bästa sättet. Tror det fanns ett val i senaste Photoshop (CS då alltså) där man inte bara får kontroll på röd, grön och blå, utan av de andra, magenta och vad det nu är mer. Så att man verkligen kan konvertera bort färgerna precis som man vill.

Dock är det inte sagt att JPEG direkt i kameran är kasst. Min något enklare Canon EOS 650D har val för svart o vitt som inkluderar filter, röd, orange, gul och grön. Samt såklart skärpa och kontrast. För en som jobbat mycket med analoga filmkameror kan detta säkert vara mer intuitivt än att pilla i en dator.

Sist ska väl sägas att det "bästa" som alltid är såklart att köra allt i RAW och sen framkalla där efter. Dock kan man såklart fuska lite och köra RAW+JPEG, en för arkivet och en svart o vitt att sätta direkt i bloggen! =)



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver

XXX
 

Lägg till

Tidigare blogginlägg