Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 2065 / Trodde först jag läste fel, och se'n att det va den 1:a April!

 

 

 

 Roffe på Pendeln (Doggma)


Min första tanke när jag läste det här jag skall berätta om, det va att det va ett tidigt 1:a april-skämt, men efter en stunds läsning fattade jag att det va ett allvarligt förslag!

Och vad är det för förslag då? Jo att pendeltågstrafiken till och från Gnesta skall ev läggas ned från 2014!  Och det verkar vara ett allvarligt förslag som Trafikverket har lagt fram! Spåren förbi Gnesta räcker inte till för alla tåg när många aktörer vill köra tåg. Och viktiga spår för de här aktörerna är framför allt spåren mellan Stockholm och Malmö/Göteborg vad jag förstår!

Nu skall jag inte jämföra med en liten seriesnutt som jag har i minnet för ett antal år sedan, men det va i alla fall en man som satt och läste de politiska nyheterna i en tidning, och kommentaren i den första pratbubblan va, "Antingen är våra politiker smarta män som bluffar, eller så är det idioter som menar allvar!"  På nästa bild hade mannen sänkt tidningen, och såg litet tagen ut, och i pratbubblan stod det: "Jag är rädd!"

 

 

Södertälje Hamn...

I tider då man i alla fall talar om miljön, och då bostadsminister Stefan Attefall vid sitt besök i Gnesta för ett tag sedan ville att Gnesta kommun skulle bygga mer bostäder och även bygga snabbare, och inte bygga så krångligt och miljömässigt, för att med det bostadsbyggande bla hjälpa till att avlasta Storstockholmregionen, så borde den här pendeltågsnedläggningen inte direkt ligga i bostadsministerns plan! Om nu bostadsministern är informerad om nedläggningsplanerna förstås?

 

 

Gnesta Station

 

Det är väl så jag också känner för övrigt i Sverige i dag (ursäkta mej)  att samhällssamordningar är svårare att hitta numera, utan den som ger det billigaste priset eller den som betalar mest för en grej, den får ta jobbet, eller ta över spåren som i det här fallet!

Nu skall vi inte bli för låga eller driva för mycket gäck med våra politiker, för de är ju ärans män (som Marcus Antonius sade i Julius Caesar av Shakespeare) men visst blir man litet undrande? Jag undrar i alla fall varför man låter ett antal affärsdrivande verk och företag i stort sett styra Sverige numera!

 

Kommunikationer..


Så det blir väl att rusta upp väg 57 mellan motorvägen och Gnesta för att kunna tillåta en ökad biltrafik till och från vad gäller arbetspendlingen mellan de här nybyggda bostäderna i Gnesta och Storstockholmsområdet!

Men jag har ändå fortfarande svårt att inte tänka på 1:a aril, ursäkta mig alla ärans män, för jag vill ännu inte ta de där sista orden i min mun som han i serien gör! För det här måste väl ändå vara ett skämt!? För man lägger väl inte ned järnvägar i dagens moderna Sverige, om man nu skulle vara rädd om miljön och klimatet!?

Det här va ju inte så mycket om foto på en fotosida, men så kan det bli ibland!  :)

/Bengan

 

Ps. Och ursäkta en fritänkade medborgare! Om nu inte spåren räcker till, varför inte fixa flera spår på vissa starkt trafikerade sträckor i stället för att lägga ned tåg? Om nu framtiden e mera tåg och inte mera biltrafik, som man ibland påstår politiskt!

 

 

 

 

 

Inlagt 2013-06-16 19:47 | Läst 2778 ggr. | Permalink
Det här kan ju vara någon typ av utspel. Vad kan Trafikverket ev vilja åstadkomma genom att "skrämmas"? Kan dom utverka mer pengar ur stadskassan för att "rädda" Gnestapendeln,kanske? Eller har dom tänkt någon annan lösning? Det borde finnas en fortsättning på den här historien, för jag håller med Dig om att bara lägga ner pendeltåget verkar otidsenligt.
Mvh Hans
Svar från Benganbus 2013-06-16 20:37
Jag har också tänkt att det kan vara "smarta som bluffar"
Vi får se framöver!
För alternativet e inte så kul! ;)
B)
Tyvärr är det inte bara Gnesta som drabbas av detta förslag, min kommun Katrineholm påverkas också med bortfall av flera avgångar, fint för dom som pendlar till jobb i Södertälje/Stockholm, bra miljötänk måste man säga :P

// Leif M
Bengan 2013-06-17 08:28
Helt rätt Leif!
Vi har en del stora parkeringar i Gnesta som alltid är fulla på vardagarna.
Man tar bilen in till Gnesta, och tar sedan Pendeltåget (eller några tar regionaltåget)
Så det är inte bara Gnesta som drabbas,
utan boende ett antal mil runt om i Sörmland drabbas också.
Hej!

Trafikverket är inget affärsverk, utan ett verk enligt den "gamla" modellen. Trafikverket har dessutom det övergripande strategiska planeringsansvaret för alla fyra trafikslag: flyg, sjötrafik, väg och järnväg. Man får alltså förmoda att de tagit hänsyn till den stora bilden när de kommit fram till detta.

Det är också så att trafiken på järnvägen har ökat kraftigt, och till skillnad från vägtrafik så kan ju inte tågen köra om annat än där det finns spår, så när det blivit så mycket trafik att det inte går att säkert köra tågen tätare, så måste man bygga mer spår. Och det är dyrt, och järnvägen är kraftigt sliten och behöver renoveras, så det finns många hål att stoppa pengarna i. Alltså måste politikerna skaka fram mer pengar. Vill man då inte höja skatten, eller som Anders Borg inte gillar järnvägar, ja då måste ju Trafikverket prioritera. De har strikta regler för hur det ska ske, och det förhandlas dessutom om inte alla kan komma överens.

Det finns också en plan för upprustning och utbyggnad av järnvägen, med en massa miljarder allokerade. Sen tar det lång tid att bygga järnväg, det ska planeras, projekteras och förankras. Och till skillnad från vägbyggen, så får man inte bara expropriera mark när man ska bygga järnväg, utan man måste övertyga markägarna om att sälja (och då kan det ju bli dyrt...)

Så den du ska klaga på är Elmsäter-Svärd, infrastrukturminister, och Anders Borg som håller i pengarna (och inte gillar tåg).



(Visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver

Lägg till

Tidigare blogginlägg