Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 60/Vimmelfoto från Planket!

 

"Vimmel-bilder" från friluftsfotoutställningen Planket, Vitabergsparken, den 30 juni.
(Alla bilder, Leica M6, 15 och 35 mm med Fuji neg. färgfilm)



Här en besökare som "betraktar" mina bilder...? :)
Undrar om jag satt bilderna litet för lågt...?  ;)

 

Det kom några droppar regn till och från, men ändå så verkade de flesta bildupphängningarna ha klarat sig bra.
Och mycket människor, trots det något tveksamma vädret!

 


Och då det kom några droppar ovanifrån,
så blev vissa bilder "beslöjade" under en liten stund   ;)

 

Men det fanns riktiga regnskydd, ifall man ville sitta och notera ned namnen på alla bra fotografer man sett  ;)

 

Och till Vitabergsparken hade även en del från den "äldre konstnärliga analoga generationen" hittat såklart!

 

 

Fler i fotovimlet, Anders Blomqvist i samspråk med Micke Berg.


 

Å mer fotovimmel! 

 

Å flera kändisar! ;)

 

Fångade även Emilia mitt i fotofestvimlet!
Emilia är en av de som startade upp Planket på nytt!

Så tack Emilia Bergmark-Jiménez, Per Englund, Per Kristiansen, Maria Patomella för
en mycket spännande, kul, intressant och härlig utomhusfotofest!!
Som vi hoppas återkommer! :)

 

Å här är DN:s Lars Epstein.

 


Några betraktade också utställningen på avstånd  ;)

 

Och många tog bilder av bilderna!

 

/Bengan



Ps.
Så nu väntar vi såklart på fler liknande FotoPlank i andra städer!  :)
Göteborg kanske...?
Dom borde väl ha nå't annat konstnärligt, än bara fotboll! ;)

Å det finns väl fotografer på fler orter än i Stockholm va? ;)
Och ett plank borde väl också finnas? ;)
Och "uppsamlingsheatet" för de första deltagarna kan ju starta här via FS i nå't Forum!

 



Postat 2007-07-07 08:58 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Straight 59/Gatufotoskola!

 

Om inte hela skolan, så en liten lektion i alla fall.. 

Vill berätta om en teknik som jag och flera andra använder i gatufoto.
Och om någon tycker att det kan vara värt att pröva,
så varsågod! :)

Grundtanken är att först att hitta en bra "inramning" till bilden,
och sedan vänta på att tex människor fyller ut det inramade innehållet.

"Du skapar" en "visuell scen",
och sedan väntar du in "skådespelarna"! ;)

Kurt Bergengrens tänk: 
"att först ha ett väsentligt innehåll, och sedan ge det en skärpt form"!

Har tittat på några bilder här på FS,
gatufotobilder,
och hittat några som kan visa vad jag menar.
Och hoppas att fotograferna av dessa bilder tillåter att jag använder bilderna som exempel!  :)
Krister och Per-Arne, de e väl Ok? :)

Men märk väl,
jag kan inte säga att de kompositionstankar jag här försöker visa  står för fotograferna av exempelbilderna,
utan det är mina egna tankar i deras bilder.

Först en bild av Krister Kleréus,
bilden tagen på Tunnelbanestation Gullmarsplan i Stockholm.
Krister har här hittat en visuellt fin "motljusscen" för bilden,
sedan väntar han in "skådespelarna" = människorna, och sedan tar han bilden...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1021833.htm

* Läs gärna Kristers egen kommentar,  sist i Bloggen, hur han tog bilden.

Finessen med människor i motljus är just avsaknaden av identitet ;)
Dels för om någon skulle känna igen sig ;)
dels att bilden blir "tidlös" på ett sätt och tål att betraktas en längre tid...

Samma sak med Per-Arnes  bild,
en vacker, en tidlös bild, uppbyggd på ett liknande sätt.
som "förstås på ett ögonblick, tål att betraktas mycket, mycket  länge..."
http://www.fotosidan.se/pools/view/73/1034053.htm

* Och läs Per-Arnes kommentar här nedan!


Flera kända gatufotografer använder denna eller en liknande teknik, 
att först vara på en "bra visuell plats", 
och sedan vänta på nå't bra att fylla den "förberedda scenen" med!

Och det är inte alltid som man använder motljus eller "identitetslösa människor",
men grunden är densamma,
en bra plats,
och så "väntar man in det" som "skärper upp"  bildens innehåll! ;)

Så med Kristers och Per-Arnes fina bilder i åtanke,
så skall jag försöka ta litet mer motljusbilder för att försöka göra nå't liknande!  :)

/Bengan

Ps.
Håller på att samla intrycken från fotoutställningen Planket 2007 (den 30:e juni i Vitabergsparken)
Mycket av problemen med att bli äldre ;)
är att att man har tidigare erfarenheter att jämföra med,
det gör att funderandet tar litet längre tid! ;)

Men en Blogg med text och bilder från Planket 2007 kommer!!

Men kan väl ändå läcka några funderingar,
bara initiativet att starta upp Planket igen,
bara det är värt en guldmedalj!!!!

 



Postat 2007-07-01 18:52 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Straight 58/ Om Kurt Bergengren

Kurt Bergengren....vem är det?
Så svarar säkert en del nytillkomna "fotografer" ;)
Därför skriver jag några rader om honom.

Och en av anledningarna till denna text om Kurt Bergengren är att en bild med honom presenteras i samband med fotoutställningen Planket 2007.
Men bara som en bild på en man som står och betraktar en bild på Planket,
ingen kommentar under bilden vem mannen är!

http://www.tidningenfoto.se/Sites/Foto/Default____23524.aspx?DataID=33374

Är det nödvändigt att veta vem den mannen är då?
Jag tycker det! Om man utger sig för att vara en någorlunda allmänbildad fotograf i Sverige!


Jag upptäckte själv Kurt Bergengren 1961 via några artiklar i Fotografisk Årsbok 1961. "Dr Emersons Recept, eller den nödvändiga konsten att fotografera" samt "Det är nödvändigt att fotografera". (Med bilder av Sune Jonson, Lennart Olson och Sten Didrik Bellander)

Det jag då läste har varit avgörande för min egen fotografi under åren!

Kurt Bergengren skrev saker som vi fotografer har användning för!
"Det som avgör om en bild fångar blicken och fastnar i minnet är återigen:
Att väsentligt innehåll får en skärpt form".

Och dessa ord gäller fortfarande som ett pukslag för alla intressanta bilder,
vare sig det är landskap, djurfoto, sportfoto, gatufoto eller familjefoto,  
"att väsentligt innehåll, får en skärpt form" i bilden alltså!
Enklare än så kan man inte förklara det!

Kurt Bergengren var journalist på Aftonbladet, började som volontär 1939, och arbetade på Aftonbladet till sin bortgång 1985. Han började skriva på kultursidan på 1950-talet och det blev sedan mer och mer om fotografi.
Har även författat ett flertal böcker, även om ämnen utanför fotografin.

Kurt Bergengren var en av Sveriges viktigaste fotoskribenter/kritiker från 1960 till 1980-talet, därför är han så tydligt avbildad på en bild vid Planket!
För DEN fotografen som DÅ tog bilden, han visste VEM han fotograferade!!

Och känner mig undrande, och ibland orolig över hur lätt kunskap försvinner i dagens samhälle, även vad gäller fotografi....
Flera sk. "webbfototidningar" har den här bilden på sin nyhetssida i samband med presentationen av "nya" Planket 2007, men ingen av dessa tidningar tycks ha funderat över varför bilden helt domineras av en enda person, 
och att Planket som syns i bakgrunden verkar bara vara en bisak!

Ok, nu är det nya tider, men jag vill nog igen i sammanhanget fortfarande påstå med en dåres envishet, att det inte kommit något speciellt nytt vad gäller intressanta bilder trots den nya tekniken! ;)
Det är bara nya fotografer som tillkommit, som tror sig ha upptäckt något nytt! ;)

Och anledningen är sannolikt att våra "nya fotografer" inte känner till vad som gjorts tidigare, inte sett något liknande tidigare, eller vad som skrivits tidigare, utan tror han upptäcker en "ny bildvärld"!  ;)

Å det här gäller såklart även våra "nya fotokritiker" och "nya bildredaktörer" som också är nya i verksamheten! 

Men jag tror att framåtskridande, utveckling, vad det än gäller, alltid behöver sina tidigare plattformar att stå på, kunskapsplattformar, som människor tidigare byggt upp i sammanhanget, för på den kunskapsplatån där kan man som nybliven fotograf börja bygga sin egen platå.....!

Och det är här som bla Kurt Bergengren kommer in i bilden.

Kurt har skrivit om nästan samtliga av vår tids kända fotografer, och analyserat deras arbeten. Och han har funderat på vad som gör en bra bild, "den bilden som förstås på ett ögonblick, och tål att betraktas i evighet!"

Och vad gäller ny teknik, så skriver Kurt Bergengren om det i boken "Fotografera är nödvändigt" om sin resa i Flauberts fotspår. (Flaubert reste i Egypten 1849)
Och en av funderingarna som Kurt har är: "Har fotograferna bara utvecklats rent tekniskt se'n han (Flaubert) reste här?"

Och frågan kvarstår nog!


Så jag tror kunskap är bra! Ökad bildkunskap alltså, inte bara tekniskt kunskap, och då är boken "Fotografera är nödvändigt!" av Kurt Bergengren en mycket bra läsning!  :)

/Bengan

Ps. 
Och viktiga ord som Nils Bergqvist (här nedan i en kommentar) förmedlar från Christer Strömholm...
"Det är inget märkligt att fotografera, läs bara bruksanvisningen, utmaningen består i att berätta något väsentligt, och med bildspråkets grammatik verkligen få det sagt."

Mao "att väsentligt innehåll, får en skärpt form"!!!

 

 



Postat 2007-06-27 10:27 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Straight 57/ Planket!

 

 

Vill slå ytterligare ett slag för fotohändelsen Planket i Stockholm den 30 juni.

Vitabergsparken, Lilla Mejtens Gränd, mellan 12-17.00.

Har varit med några gånger tidigare på Planket, och vill varmt rekommendera ett besök.
Och gör det gärna tillsammans med andra fotovänner.

Gillar själv personliga fotomöten, och här kommer det att finnas mängder av dom!!

Så boka lördagen den 30 juni för ett "FS-möte" i det fria!!!

http://www.planket07.se/

Väl mött!
/ Bengan 



 



Postat 2007-06-20 19:53 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Straight 56/ Nikon e också kundvänlig!

 



Kundvänlighet!

Att köpa en kamera, som håller länge, det är väl allas önskan.
Och en kamera som kan användas länge, och att tillbehör finns, och ha service under en lång tid framöver.
Detta gör fotograferingen enklare,
man vet att grejerna kommer att fungera i många år.

Jag har haft en M Leica-typ kamera i nästan 45 år nu. Och vad gäller service som sagt, på kamerahuset, ärligt talat jag har aldrig haft nå'n service!
Gluggarna då...nja,
tror jag hade en omfettning på en Elmarit 1:4/90 en gång...
Annars ingenting.

OCH,
en av finesserna med Leica och dess mätsökarsysten, är den otroliga mängd av objektiv som finns att tillgå!
Från ryska Zeiss-kopior i prisklass 100:- till Zeiss, Canon, Nikon, Zunow, Minolta samt många fler tillverkare fram till Leicas egna objektiv med något annorlunda priser! ;)
Objektiv från sent 1920-tal fram till 2007 kan användas på en M Leica...
Det är kul,
och kundvänligt!

Och Nikon nu då?
Köpt en Nikon F4 ganska nyligen, och verkar som om jag kan köra många gluggar även på den!
Har en del tidiga gluggar till min Nikon F, dom funkar på F4!
Tycker även det känns respektfullt mot kunden!
Så min mycket tidiga 2,5/105 från 1960-talet kan jag använda på min F4 när jag tar porträtt!
Det gillar jag!!

För övrigt blir det inte mycket mer i Bloggen idag,
jo förresten,
köpt mitt första AF objektiv! :)

Är ingen vän av zoomar och AF,
zoomar tycker jag gör fotografer passiva ;)
och är klumpiga,
och AF passar på telen, för HF är snabbare på vidvinklar!

Och jag har npgra få teleobjektiv, men nu har jag ett bra till.
Nikon 1,8/85 mm med AF för min F4.
85 mm som är en av de klassiska Nikon-gluggarna.

Ok,
inte så mycket konstruktivt i Bloggen idag som sagt,
mest tekniksnack, en mellandagsblogg kanske ;)
men kolla gärna i min gårdagens Blogg, den tycker jag är läsvärd för bildintresserade!
http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/9274.htm
För den handlar om fotoutställningen Planket i Stockholm.

Och Planket-utställningen återkommer ju i år!!
Det här är riktigt bildvisning, att få visa sina bilder på vägg!
Eller ett plank! ;)

Där man träffar de människor som tittar på ens bilder.
OCH alla ser samma bild,
och inte olika bilder pga olika datorskärmar! ;)

Som sagt, Planket!
Missa INTE DET om ni har vägarna förbi! 

Bilden ovan har inget med utställningen Planket att göra.
Den är tagen på en tvärgata till Malmskillnadsgatan i Stockholm tidigt 1960-tal,
med en M Leica och en Canon-glugg! :)

Ps. Bilden va en dokumentation av det första Hötorgshuset.
Man använde här en ny amerikansk teknik, man byggde huset underifrån.
(Tror jag läste det i DN 1963-04-01)
Med en oerhört  komplicerad och kombinerad lättbetong/armerings/byggapparat (som låg i marken under huset) "trycktes" hela huskonstruktionen upp ur marken.
Ni ser en av de stora styrskenorna på sidan om huset.
Som att "trycka på en tandkrämstub" som en av konstruktörerena sade.
Men det va bara det första Hötorgshuset, och enda som byggdes med denna teknik.
Tror det va staibiliseringsproblem som gjorde att dom bara byggde ett av husen med denna  sk "Tandkrämsteknik"  ;) 

 



Postat 2007-06-15 14:36 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera
Föregående 1 ... 971 972 973 ... 983 Nästa 

Tidigare blogginlägg