Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 459 / Vad är det som gör en blogg på Fotosidan intressant! Någon som har synpunkter?

 


"Vadå synpunkter? De va svårt...!"

 

Det finns många bloggar, och även ett antal bloggar här på Fotosidan.
Vissa av bloggarna på Fotosidan läses mer än andra, och  jag kan nog kanske gissa varför...tror jag...

* Tex, så verkar "Teknikbloggar" läsas mycket!
* Fotosidan Magasins blogg går bra!
* Och även funderingar om fotografi, typ "Det fotografiska samtalet" verkar vara intressanta.

Nu betyder siffran längst ned i en blogg, tex "Läst 500 ggr" tyvärr bara att någon klickat in sig på bloggsidan, det säger sannolikt inte så mycket om genomläsningen eller förståelsen!   :(

Men jag är litet nyfiken på vad är det som gör en blogg på Fotosidan läsvärd och intressant?
Och om någon vill svara,och kanske lägga ut argumenten litet, så vore det mycket tacknämligt!  :)

Alltså, frågan är:
Vad gör en blogg på en Fotosida läsvärd och intressant?

/Bengan

 

Ps.
Det börjar komma in kommentarer..  :)
Kul och tack!  Å det blir som bloggar i bloggen liksom!

Håller på att läsa de inkommande kommentarerna, tack! Å har även hittat några undersökningar där man ger några recept för hur en blogg skall bli mer läsvärd. Och även vilka bloggämnen som kan bli intressanta i den nära framtiden.
Men det talar jag inte om! ;)

 



Postat 2009-10-20 08:03 | Permalink | Kommentarer (14) | Kommentera

Straight 458 / Ett recept för att fotografera obemärkt, eller att vara tillåten att fotografera obemärkt.

 

 

I lördags, som jag skrev i förra bloggen, så va jag i sta'n i några ärenden och träffade samtidigt Micke Borg och vi fick tillfälle att prata en del om fotografi. (När man promenerar så tycker jag det är lätt att prata om viktiga saker)

Vi pratade om olika fotografer, olika bildstilar, och bla så funderade vi på hur man kan bli accepterad i en grupp när man fotograferar för då blir det ofta bra bilder, och då menar vi inte en grupp på jobbet eller familjegrupp utan en grupp okända människor, tex som man träffar på sta'n.

Micke berättade bla om den där natten då han bla följde med "Sanslös", en av våra uteliggare, på en runda genom sta'n för att Sanslös måste fixa pengar för sitt behov. Och möten med de människor som ingick i olika grupperingar som Micke träffade under den här "resan".  Och att det fungerade bra för Micke att fotograferade okända människor mitt i Stockholmsnatten.

Nå, hur gör man så det fungerar då?

Det finns inget enkelt svar på det här, men ett svar kanske är att man måste skapa ett förtroende, uppvisa en en ärlighet, och att man också "kan föra" sig i gruppen. Och det går inte att "klä ut sig", här måste man bli accepterad som man är, annars blir man snart genomskådad och det kan sluta illa. 

 
Vi talade om Anders Petersen, som gick in på Café Lehmitz för att ta en öl, och där säkert många betraktare tänker/säger vid första ögonkastet då dom ser hans bilder, "Att fota på ett kafe, och fulla människor, va e de, de e v'äl inget speciellt?
Jo, det är speciellt, och svårt!
För du är ensam, nästan okänd på platsen, och du är väldigt nära dom du vill fota, men ändå så accepterar dom här människorna dig och att du se'n kan gå och fota mitt ibland dom.

Nu skall jag inte ge något recept, för det kan jag nog inte, utan bara ha några egna antaganden hur det kan fungera att fota okända, och tror då att det viktiga för en fotograf som vill fotografera så här,  så måste han/hon bli accepterad av dom han fotar!
Ganska enkelt va? ;)

Jag tror också att en viss livserfarenhet är en av grundstenarna till det mesta här i livet och även för så'n här fotografering. Jag menar social fotografering, eller hur man skall säga. Man måste kanske själv "ha skrapat knäna" några gånger för att ha medkänsla till andra som "skrapat knäna". (Annars blir det bara kort på fulla gubbar)
Tänker även på några ord ur en bok om frigörande pedagogik som jag läst: "Hur skall du kunna visa en människa hur man gör en saltomortal, och berätta hur man skall våga göra den, om du själv inte vågat göra saltomortalen eller vet hur det känns?"

*
Å vad gäller den praktiska delen av ett sån't här fotograferande, och det kanske många tänker på först  ;) :)  "Vilken kamera passar bäst" så kan jag väl säga några ord om det också, och personligt det här med  :)

Micke använder en svart M Leica med vidvinkel, jag har också erfarenhet av en så'n, Micke (och även jag) upplever att den accepteras nästan direkt då man fotograferar med den på "sta'n".  Den är liten, tyst, svart och ganska oansenlig!

Vi funderade även på hur en större kamera, typ SLR skulle uppfattas i ett liknande "nattfotosammanhang", där tror vi att den mer skulle uppfattas som en slags "tidningskamera" och då kanske det blev svårare att fotografera så här!?

Men som sagt, det här är personliga funderingar, inte så mycket till recept kanske!

/Bengan


Ps.
Vad gäller recept för fotograferande, så finns det faktiskt ett bra recept!
Kurt Bergengren har ett i sin bok "Fotografera är nödvändigt"!
Det heter "Dr Emersons recept". (Sidan 51 i boken)

Jag vill nog påstå att det här receptet är det enda en fotograf behöver! (Om man "vill tyda" receptet, och se'n ta det till sig)

 

 


Å så var'e Ellens bageri nu på onsdag kl 15.00!  :)

 

 



Postat 2009-10-19 08:42 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Straight 457 / Äventyr i storstaden utan att jag använde min M Leica. (Låg i ryggan)

 

Va inne i sta'n i lördags, skulle kolla på ett Galleri. Hade bestämt med Micke Borg att vi först skulle ta en fika på Ellens, så vi satt där dryga timmen och pratade fotografi. Det va ganska mycket folk runt 13-13.30 tiden på Ellens, sannolikt många lördagshandlare som tog en fika bland de fina bilderna  :)

Vi bestämde oss för att göra sällskap, Micke skulle först på ett ärende till Bondegatan...

* Jag uppdaterar ofta min blogg litet fteråt, så det kan tillkomma text och bilder  :)

 


Micke hade nå't i en Ikea-kasse, så väl uppe på Bondegatan så sprang vi mellan ett matställe och en skivaffär...

 

 

 


I Skivaffären...

 

 

 


På Matstället..  (Den här antiskaken på Canon, verkar bli skakis inne på vissa matställen..!?)

 

 

 


Så jag tog en ny bild på utandning för å lugna kameran litet..

 

 


Å så ut på gatan igen, Micke visar nå'ra vad han har i kassen..

 

 

 


Fler personer ansluter för å kolla..

 

 

 

 
Å en till...

 

 


Micke halar upp föremålet ur kassen,"Fin bild va?  Å kolla på baksidan!"

 

 


Å så in i skivbutiken igen...

 

 

 


Fick även ett skivtips av Micke, "Sister Rosetta"  Lyssnade på henne när jag kom hem på Yuotube!
Bra tryck i hennes röst!!

 

 


Se'n skulle vi gå på fotoutställning sa Micke, bakom Sturegallerian...
Men här verkade det bara vara en reklamgång i en klädbutik...

 

 


Ok, nu börjar det bli litet källaraktigt och konstnärligt! :)

 


Här e info!

 

 

 


Bilder på Rolling Stones, Ok de va det de va...  
Mycket fina bilder och fina kopior, årtal påskrivet för hand, antal kopior av/  
Och så signerade, snyggt och proffsigt! 

 

 


Alla bilder verkade va till salu också..

 

 

 


Se'n vidare mot Humlan och in i en port som hade en hiss med spegel!

 

 

 


Jag hade blivit inbjuden att hänga i ett galleri, ville kolla leget och presentera mig litet för ägaren.

 


Å en gästbok fanns...

 

 


Det blev ett trevlig samtal med galleriägaren (hon som sitter) om bilder, konst, utsikt över Montmartre, om Verkeåns mynning, Leica, (hon hade en egen Leica) råttor i Humlan, samt en del annat.

Vet inte om jag hinner hänga på galleriet, har en annan grej på gång nästan samtidig. Litet ketchup alltså!

 

Hur som helst, det va en kul eftermiddag i ett trevligt sällskap!
Tack Micke!
Och man hinner prata en hel del då man förflyttar sig genom staden. Å vi avstutade eftermiddagen genom att kolla på några bildutställningar på Kulturhuset innan vi tog pendeln söderut.

/Bengan

Ps. Micke har karaktär, han kör bara med sin 800-grammare...


För er som undrar, det här är en 800-grammare! :)

 



Postat 2009-10-18 19:53 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Straight 456 / Sannolikt en något ovanlig Leica M6 upphittat på ett skrivbord!!

 

Leica har alltid gjort smärre förändringat på sina modeller under produktionens gång av olika anledningar, och har man tur så kan man ha fått någon avvikande detalj på sin kamera.

Så jag börjar såklart kolla litet på min Leica M6 för att hitta nå't avvikande! :) 
Och hittar några avvikande detaljer faktiskt.
Min Leica M6 som är tillverkad 1988 och har en "enklare" markering av modellen på framsidan, det står bara M6

 
Så här ser det ut på framsidan alltså.


Och hittar en liten förklaring hos/
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/Leica/Leica-M6/M61984-1999/index1.htm

Längre ned på den sidan står/
"Leica M6, 1988
M6 production was probably being shifted from Wetzlar to Solm in 1988, Most of the camera basic features produced in the new location were identical to the 1986 models featured earlier. However, there may be a simple way to differentiate the two made location units. Generally, the Solms made M6 has the red logo roundel changed from Leitz to "Leica". Next simple identification is the missing engraving of "ERNST LEITZ WETZLAR GMbH" at the top plate. Instead, it has been relocated at the rear section, just under the film advance lever with simple "Leica camera GMBH, made in Germany".

Å så en bild på en kamera som beskrivs med med text/
"A rather rare Leica M6 0.72X black paint body with only M6 front engraving only i.e. No Leica name. It has a suggestive auction price of GBP1,300-00."


Nu är det tyvärr så att baktill på min Leica M6 står det bara "Leica GMBH Germany"!?

En ytterligare avvikelse alltså! 

Eller bara ett "måndagsslarv" på Leicafabriken...!? ;)


Godnatt önskar Bengan

Ps.
För övrigt så håller jag på att förkovra mig i PS! (Har nära till grannen som är PS-proffs, annars vet jag inte hur det skulla ha funkat) och har nyss sänt in en beställning på åtta olika kopior till Crimson...
Vi får se vad det blir för resultat! :)


Det blir litet så här liksom...
Svartvita kopior storlek 40x50 cm med text under.. 

Från Tri-X!  :)


 



Postat 2009-10-16 21:56 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Straight 455 / "Early Morning in the Universe" (Jack Kerouac)

 

Ny dag och nya händelser! :) Jag är ju hemma med "konstnärslön" numera, men det betyder inte att jag får hålla på med det "bildkonstnärliga" hela tiden...
Min fru ville ha matlåda med sig idag. (Hon tycker det är för dyrt att köpa mat varje dag) Och då våra trevliga grannar fyllt på vårt grönsaksförråd med råge så va det bara att sätta igång!


Grönsaker kokas i lättsaltat vatten..

 


Och blandas sedan med en burk pastasås! (Och klipp sedan över ganska mycket persilja)
Så va matlådan klar, och det räcker även åt mej! :)

 

Vad gäller Nikon F, som jag skrev om i gårdagens blogg, så kom Nikon F i rätt tid 1959, å tyskarna sov fortfarande. Det fanns en mycket bra kamera tidigare, Praktina FX med bla Zeissoptik, det va nog det kamerasystemet som Nikon kikade mest på i sitt framtagande av Nikon F. Men Praktina va Östysk, och det va väldigt tyst om den kameran i Väst.
Så kan det gå när man låter politik gå före bra teknik!  :)

Nu finns det, som jag tycker, vissa nackdelar med en SLR, och det ser man speciellt i början av Nikon F:s karriär.

 


Nackdelar är/var vidvinkelobjektiven!
Här sitter ett 1:2,8/35 mm på Nikon F, och bakom ligger som jämförelse en ljusstarkare 35:a på ett mätsökarhus.
Och Nikon 35:an är stor och klumpig!  Nu sitter ett motljusskydd på Nikkor-gluggen, men det behövs då främre glasbiten ligger långt ut.

 

 


Men det här blev ändå "framtidens kamera", och mycket kan nog härledas till att man ser bilden genom optiken.
(Det är kanske därför som displayer också är så populära i dag, man ser ju en färgbild direkt i kameran..)

Men en SLR är ändå ganka klumpig om man skall ha med den var dag som en dagbokskamera eller använda den till gatufoto, då passar nog en mätsökare bättre. (Eller en kompaktdigital)

Senare  kunde man såklart göra kompaktare vidvinklar till SLR, men den optimala optikkonstruktionen vad gäller vidvinklar och småbild 24x36, det blir nog på tex en mätsökarkamera, där man inte behöver ta hänsyn till någon spegelfunktion mellan optik och ljussensor.

 

Inte så mycket mer idag!

Men kan väl tipsa om en intressant artikel i dagens DN

"Övning ger mästerskap" (Sidan 4 första delen) Lena Andersson om förklaringen till bla Bill Gates snille.

Kortfattat handlar hennes artikel om träning, och att det tar tid att bli bra i sitt ämne, vara sig det gäller konståkning, pianospel eller skrivande.
Hon talar om "tiotusentimmarsregeln".
"Det finns en benägenhet att tro att just de främsta inte har behövt öva så mycket. Att det är detta som är deras begåvning. Ofta har de säkert bättre genetiska, geografiska och klassmässiga förutsättningar. Men deras största begåvning är insikten om att man måste öva mer, och mer ändå"

/Bengan

 

Ps.
Å Roffe e nöjd nu! När jag gjorde "matlådan", så tog min fru ut Roffe på en "promenad"!  Det blev både söka, kuta och träna "Rallylydnad" under nå'n timme ute vid idrottsplatsen. Se'n hem för käk och nu ligger han i soffan och lyssnar på P1...?  Nåja, han ligger i soffan i alla fall! :)

 

Glömde! :)
Nikon ja...kan inte släppa att Nikon har ett sådant fint förflutet vad gäller mätsökarkameror..  :)

Nikon har också en del intressanta digitala kompakter, som påminner om mätsökarkameror.
Coolpix tex.


Allt är ju nästan Ok! Men jag har flyttat den optiska sökaren litet som ni ser, så den sitter som den satt på Nikon SP! :)
Och se'n med en fast och ljusstark optik, då vore Nikon nästan ikapp igen!!!!!

 

 

 



Postat 2009-10-15 12:51 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera
Föregående 1 ... 3 4 5 ... 6 Nästa 

Tidigare blogginlägg