Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 290 / Varför höftskott! Jag har tagit, och tar många bilder med höftskott med min M Leica, varför?

 

Så gott som alla kameror har en sökare, och de flesta fotografer använder sökaren när man "siktar" på motivet.
Ofta så betyder det en rörelse med händer/kamera, tex då man tar upp kameran till ansiktet, att motivet (människan) uppfattar att nu skall något hända.
Och det går bra i de flesta fall, motivet kan titta i kameran, ordna ansiktsuttrycket, le litet, eller inte bry sig, men har ändå uppfattat situationen.

Man kan också säga att motivet då agerar med fotografen, som på de flesta av våra familjebilder eller våra semesterbilder.

Men i andra fall, då man själv inte vill ingå i ett ögonblick man själv ser och upplever!
Att fånga ett ögonblicket, utan påverkan, hur gör man?
(Nu tänker jag mest på gatufotografering eller i en urban miljö där människor är en del av motivet).

Det är här som det sk. höftskottet kommer in. Den här "tekniken" har använts av alla sk gatufotografer under alla tider. (Nu är samlingsnamnet höftskott, man kan hålla kameran på olika sätt, vad man menar det är att fotografen inte tar upp kameran till ögat)

Att fotografera utan att titta genom sökaren, att även fotografera utan att titta på motivet. För fotografen har redan uppfattat "sin bild", och att den finns där några ögonblick till, för honom gäller det att fånga det speciella ögonblicket utan att störa det...

Se'n finns det tillfällen då motivet, läs människor, är så upptagna i sig själva att det går bra att ta upp kameran till ögat och fotografera, man hinner tom komponera bilden, men det händer tyvärr inte så ofta.

 


Höftskott 1964.  M Leica, 35 mm, Tri-X. Tunnelbanan Hötorget.

 


Höftskott 2000-talet.  M Leica, 35 mm, Tri-X.  Bygge av nya järnvägsbron vid Tegelbacken.

 


Höftskott 1960-talet.    M Leica, 35 mm, Tri-X.  Konduktör spårvagn. Jag tog flera bilder med kameran hållen framför mig i höfthöjd.

 


Inte höftskott. Bilden tagen 2000.  Jag kommer gående uppför rulltrappan, ser kvinnan som städar rulltrappan, ställer in avståndet på 1 meter, och just när jag går förbi henne vänder jag mig och tar bilden. Kvinnan är inne i sin musik och i sina tankar och ser mig inte förrän nå'n sekund senare, då hon ser upp och ler.  M Leica, 35 mm, Tri-X. 

 


Höftskott på känn... något passerar i mitt blickfält, jag hinner inte uppfatta vad det är, jag trycker bara av kameran.
M Leica, 28 mm, Tri-X.  Stadsbiblioteket Sveavägen.

 

 


Här kunde jag försiktigt närma mig kvinnan för att ta flera bilder.
Alla bilderna finns i mitt album "5 minuter Dogma"
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=215588

Kunde fortsätta att fotografera med kameran till ögat. Kvinnan är upptagen med att läsa på mobilen och uppfattar inte att jag fotograferar.  M Leica, 28 mm, Tri-X.  Stadsbiblioteket.

 

 


Höftskott. Här hade det varit omöjligt att fotografera på annat sätt. (Här måste man dessutom "ingå i spelet" på något sätt)  M Leica, 35 mm, Tri-X.  Roulettspel Gröna Lund, Stockholm. I Roulettebilderna har jag syftat avståndet, ställt in det på optiken och se'n använt höftskott.

 

 


Här är ett exempel på att det går bra att fotografera med kameran till ögat då människor är upptagna i något.
Street vid Hornstull. M Leica, 35mm, Tri-X.

 

 


Som sagt, när människor är upptagna, då är det lättare att fotografera obemärkt!  ;)  Fotograferat på Nalen i Stockholm 1960-tal.
M Leica, 35 mm, Tri-X.

 

 


Och tar man inte med höftskott så blir det lätt sån'a här uppställningar!  ;)   
Johannes Brandstation 1964. M Leica, 35 mm, Tri-X.

 

/Bengan

 



Postat 2009-03-02 08:21 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Straight 288 / Brist på inspiration? Fotoresultaten uteblir? Kanske är du övertränad? Varför inte byta miljö ett tag?

 

Ibland kommer man in i det där ni vet, "Det är inget kul att fota", eller "Jag hittar inga motiv!"

Och vad gör man då? Man kanske funderar på att helt lägga av att fota, eller så fotar man mycket mindre....

Kan man få andra infallsvinklar ett tag, så tror jag att mycket är vunnet. (Sedan kan såklart årstiden gör att vissa saker känns rätt sega just nu).
Jag har haft en liten "vilofas" någon månad nu i mitt fotograferande, och det känns mycket bra, så nu börjar jag känna mig laddad igen!!

Och vad har jag gjort under vilofasen?  Har bloggat litet extra, läst mera, (just nu om hjärnan), flugit RC Helikopter, åkt långfärdsskridsko, frisk luft e bra! :) Lagat pelletsmaskinen ;) Gått på teater, träffat mycket folk, (träffa människor är nog det viktigaste i tillvaron...!)  men har såklart haft kameran med mig, men det har inte blivit dom där "allvarliga fotoprojekten" utan litet mera "fota på kul!".
 
Jag tror man ibland måste släppa den där allvarliga, seriösa, ständigt målinriktade verksamheten, (läs här fotografering), och slappna av litet! ;)
Annars kan man gå in i väggen även här! ;)

Och jag har nu hittat ett av mina sista projekt i min "vilofas", kallar den: "Operation tömning!" :)

Kollande i skåpet i veckan och hittade tre kameror som det va film i!! 
Det är en tio till femton exponeringar gjorda i var kamera!  Inga kommentarer tack, men nu är det så!  :)

En Nikon F, en Kiev och en FED. Och vad det finns för bilder i dom, det har jag ingen aningom!
Men vad det är för film, det vet jag i alla fall! ;) 

Och nu skall jag "tömma kamerorna!"  Och mest spännande blir nog att tömma FED. har ingen aning hur länge filmen har suttit i FED!  (Och med att "tömma" så menar jag att fota slut rullarna!)


Här e FED som är en kopia på Leica II. En billig och kul kamera att ha! Och slitstark!!!
Och med en så'n här FED, så får du allt visa vad du kan inom foto, både vad gäller att ladda kameran och att fota! ;)

 

Och som sagt, jag tror en positiv och aktiv vila, då man gör en del andra saker är bra då man känner sig litet "ur slag!" :)

Så snart börjar jag fota "på riktigt" igen!  ;)

/Bengan

 

Ps.
Och var inte oroliga alla Leica M-Aficionados, slutdokument om den bästa M Leican kommer!

Här nedan kommer några olikheter mellan olika modeller vad gäller filmladdningen.


Att ladda en M2 och M3 betyder att ta ut en spole, den till höger, sätta fast filmändan i den, samt trycka ned spole och kasett i kameran och stänga igen...

 


I M4 och senare modeller, så är det "bara" att "trycka ned" kassett och filmända och stänga igen.
Syns bra på "bilden" hur det går till.

En av de skillnader som kan tänkas ha betydelse...?

 

 



Postat 2009-03-01 15:33 | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera
Föregående 1 ... 5 6 

Tidigare blogginlägg